۳۰.۶.۸۹

خبرنگاری که خبرهاش خوب بود خودش نه ! حکایت من و خبرگزاری مهر

مدت همکاری من با خبرگزاری مهر و کار در حوزه ی میراث فرهنگی اگر چه مدت زیادی به طول نیانجامید اما در مجموع برای من تجربه ی خوشایندی بود، چرا که در این زمینه بدون هیچ محدودیت و خط قرمز خاصی کار می کردم و خبرها گزارش ها و انتقادات خودم را از سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی مراقبت و حفظ آثار تاریخی کشور مطرح می کردم.
خبرها و گزارش هایی که در این مدت در خبرگزاری مهر منتشر کردم/ کردیم بازتاب های فراوانی در افکار عمومی و رسانه ها و همچنین نزد دوست داران و کارشناسان میراث فرهنگی کشور داشت که مطمئنن این موضوع برای هر خبرنگاری موجب دلخوشی و رضایت است، لازم به ذکر است که پیش از آمدن ما (من به همراه احمد جلالی فراهانی دبیر سرویس) به مهر، تعداد و سمت و سوی اخبار منتشر شده در این خبرگزاری در حوزه میراث فرهنگی چندان قابل توجه نبود که این مسئله را مسئولان خبرگزاری خود بارها نیز مطرح کردند.
برخی از مهمترین اخباری که در این مدت در خبرگزاری منتشر کردیم و با بازتاب ها فراوانی همراه بود می توان به مجموعه خبرها و گزارش های مرمت ناشیانه سقف آرامگاه کوروش، حمله گلسنگها به تخت جمشید، فرو ریختن بخش هایی از سازه های آبی شوشتر، تخریب خانه ی شیخ بهایی، عبور مترو از زیر سی و سه پل و چندین و چند خبر و گزارش دیگر اشاره کرد که لیست کردن همه انها در این جا ممکن نیست.
با همه ی این تفاسیر پس از رفتن احمد جلالی از خبرگزاری مهر و انتخاب دبیر جدید برای سرویس اجتماعی با وجود اینکه برخی از بهترین اخبار و گزارش هایم را در زمان او منتشر کردم در نهایت روندها به سمتی رفت که ادامه ی همکاری و ماندن من در مهر ناممکن شد، با دبیر سرویس جدید که سوگلی معاون خبرگزاری بود و به اعتقاد من شأن دبیر سرویسی در گروه اجتماعی را نداشت و کار کردن ما تحت نظر او نیز دون شأن ما بود با هم به اختلاف برخوردیم و من در اعتراض به این انتخاب مسئولان خبرگزاری و عدم تلاش برای حل این مناقشه بیش از دو هفته خبرهایی که تولید می کردم را برای او ارسال نکردم. در این مدت البته برای رفع مشکل از صدر تا ذیل با مسئولان رده های مختلف این خبرگزاری صحبت کردیم که در نهایت به نتیجه نرسید. و آخرین کلامی که معاون خبرگزاری به من گفت دقیقن این بود: "خبرنگار در خبرگزاری مهر حق اعتراض، انتقاد و مخالفت با هیچ مسئله ای از مسائل خبرگزاری را ندارد و تنها حقی که برای او وجود دارد حق پرسیدن سوال در مورد مسئله ی محل اختلاف است که آن هم در صورت صلاحدید به او پاسخ داده خواهد شد" (صدای ضبط شده اش را دارم)
این مقام معظم بعد از این اظهار نظر داهیانه از من خواست که با امضای یک تعهد نامه قول بدهم که از این پس از این شلوغ بازی ها (به تعبیر او) در نیاورم و برگردم سر کارم، در این میانه هم فراموش نمی کرد که به اندازه ی کافی منت بر من و دیگر دوستان بگذارد که در این شرایط نامناسب در یک جای امن با حقوق ماهی 300 هزار تومانی مشغول به کار شده ایم.
به او گفتم که به هیچ عنوان تعهد نامه ای امضا نخواهم کرد. گفت پس باید استعفایت را بنویسی، گفتم من نمی خواهم از مهر بیرون بروم این شمایید که این را می خواهید و در نهایت با لحن تهدید آمیزی گفت اخراجت می کنم گفتم: موافقم و روز دوم خرداد 1389 حکم اخراجم از خبرگزاری مهر صادر شد. در این مدت مهر را بالکل فراموش کرده بودم و حتی یادم می رفت که گهگاهی به سایتش هم نگاهی بیاندازم.
چند بار لینک های اخبار مهر از اخبار حوزه میراث توسط دوستان به دلایل مختلف برایم فرستاده می شد که اغلب خبرها ادامه ی همان خبرهایی بود که من در مهر منتشر می کردم، اما نکته عصبانی کننده ای که باعث شد این مطلب را بنویسم این است که این خبرگزاری معظم و حرفه ای در خبرهای میراثی که تاکنون بعد از بیرون آمدن من انتشار داده و من دیده ام همان خبرهای سابق را برداشته و با اضافه کردن یک یا گاه دو پاراگراف به اسم خبر جدید منتشر کرده است.
اگر چه برای انتشار یک خبر یا گزارش اشاره به سابقه ی موضوع در دل مطلب لازم است اما اینکه سابقه ی خبر واو به واو از گفتگوها و گزارشهای قبلی برداشته شود و حجمش چند برابر خبر جدید باشد دیگر از این قاعده خارج است و اسمش چیز دیگری می شود.
نمی دانم خبرنگار مهر در حوزه ی میراث فرهنگی کیست اما با شناختی که از دبیرک سرویس گروه اجتماعی دارم خود او در این عمل بی نقش نیست. در آخرین موردی که از این حضرات دیده ام خبری است با این عنوان " گلسنگها هنوز از دیوارههای تخت جمشید پاک نشده اند " در این مطلب به جز پاراگراف اول که تنها 16 کلمه دارد همه یعنی 10 پاراگراف بعدی که 670 کلمه دارد دقیقن و واو به واو را از گفتگوها، گزارشها و اخباری که من سال گذشته منتشر کرده ام برداشته و به عنوان خبر جدید باز نشر داده اند. اینجا و اینجا جالب تر و تاسف برانگیز تر اینکه پاراگراف اول هم از گزارش چند روز پیش من در روزنامه ی همشهری برداشته شده است. اینجا.
چند روز پیشتر هم گویا یک گزارش در رابطه با شهر تاریخی شوش و ساخت و سازهای غیر مجاز در این محوطه تاریخی در این خبرگزاری منتشر شد که تقریبن بیش از 70 درصد متن گزارش از گزارش های قبلی من بدون ذره ای تغییر کپی شده بود و به عنوان گزارش جدید منتشر شده است.
گزارش جدید: اینجا با تاریخ 21 شهریور 89
مطالب قبلی من که برای یک سال پیش هستند: اینجا ، اینجا و اینجا .
بقیه اخبار این خبرگزاری در حوزه ی میراث را ندیده ام اما با این مشت می توان به حساب خروار هم پی برد.

۲ نظر:

ننه صدرا گفت...

تا بوده همین بوده پسرم
ایده های ما خوبه خبرهامون خوبن اما خودمون نه ...
مثل همین مجله دوستمون که ایده هاشو از ما می گیره بعد ...
ای داد بیداد

ناشناس گفت...

محمود:
ما که همه جوره قبولت داریم صدرا جان...
برای ایده های جالب شما هم که قانونی تو این خراب شده نیست که مثلن حمایت کنه ولی نامید نشو ببم...
وبلاگت را هم خیلی دیر به دیر بروز میکنی . فیسبوک را ولش مبلاگو بروز کن...